The Role of E-Commerce in Increasing MSME Revenue (Case Study of Nayo Fruit Salad, Medan Area District, Medan City, Indonesian)
Abstract viewed : 16 times, PDF downloaded : 17 times
Abstract
The trend change in using e-commerce from retail to culinary has an impact on the increasing number of UMKM partnering with food delivery e-commerce. The problem is only 36 percent of the 30 million UMKM targeted by the government to go online in 2024. The purpose of this study is to determine the role of food delivery e-commerce in increasing UMKM revenue. One of the UMKM has partnered with food delivery e-commerce is Nayo Salad. The research population is Nayo Salad consumers who shop using food delivery e-commerce grabfood, gofood and shopeefood. The sample of this study were 120 people. The study was conducted with a quantitative approach, to see the relationship between purchasing decisions with reasons to buy, food delivery e-commerce used and payment methods used by consumers. The results show that there are differences in the number of UMKM revenues before and after partnering with food delivery e-commerce. The results of this research hoped can be a motivation, example and raw model for other UMKM that have not partnered with food delivery e-commerce.
References
Anonim. (2022). Kamus Online Bahasa Inggris. https://www.merriam-webster.com/dictionary/salad. Diakses pada tanggal 10 Agustus 2022 pukul 10.00 WIB.
Arrahmah, N.T. (2022). Persepsi Konsumen dalam Berbelanja Bahan Pangan Secara Daring pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di Kota Makassar) (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).
Apriyanti, A. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Pembelian Online Pada Mahasiswa Uny. 21, 1–9.
Bartono, R. (2010). Salad. Tata Boga Industri. Yogyakarta: Andi
Barokah, I. (2019). Layanan Aplikasi GO-JEK: Validasi Skala Pengukuran IRSQ Persepsi Konsumen Pada Penggunaan Platform Go-food:Universitas Jember.
Badan Pusat Statistik Kota Medan. (2018). Data UMKM Kota Medan. Medan: BPS Kota Medan.
Badan Pusat Statistik. Jakarta Pusat. (2019). Statistik Indonesia Tahun 2019. Jakarta Pusat: Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. Jakarta Pusat. (2020). Statistik Indonesia Tahun 2019. Jakarta Pusat: Badan Pusat Statistik.
Badan Pusat Statistik. (2021). Kota Medan dalam Angka 2021. Medan (ID): BPS Kota Medan.
Bank Indonesia. (2020). Retail Payment System Channels and Services https://www.bi.go.id/en/fungsi-utama/sistem-pembayaran/ritel/kanal layanan/default.aspx
Berita Kompas. (2020). Layanan Gofood. Diakses Pada 25 Februari 2022
Bhatti, Anam, Akram, H., Basit, H.M., Khan, A.U., Naqvi, S.M.R., Bilal, M. (2020). E-commerce trends during COVID-19 Pandemic. International Journal of Future Generation Communication and Networking, 13(2), 1449-1452.
Buletin APJII, Potret Zaman Now Pengguna & Perilaku Internet Indonesia. (2019).
Ciputri, Oki. Oki Safitri. Ifa Nurtaqiya. dan Mariyatul Qibthiyah. (2022). Urgensi Penggunaan E-wallet Sebagai Alat Transaksi dalam Meminimalisir Penyebaran Covid-19. https://www.researchgate.net/publication/361227397_Urgensi_Penggunaan_E-wallet_Sebagai_Alat_Transaksi_dalam_Meminimalisir_Penyebaran_Covid-19/link/62a440006886635d5ccf902a/download diakses 18 Agustus 2022 pukul 13.00 WIB
Definisi dompet elektronik, https:// economictimes.indiatimes.com/definition/e-wallets, diakses pada tanggal 18 Agustus 2022
Gustina, Leni. Novita, Welia dan Triadi, Yohan. (2022). Pengaruh E-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Padang. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis Vol. 4 No. 1 Januari 2022
Halaweh. (2018). Cash on Delivery (COD) as an Alternative Payment Method for Ecommerce Transactions: Analysis and Implications: Sociotechnology and Knowledge Development. Vol: 10(4).
Jayani, D. H. (2021). Nilai Transaksi E-Commerce Mencapai Rp 266,3 Triliun pada 2020. Diambil kembali dari databoks.katadata.co.id: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/01/29/nilai-transaksi-ecommerce-mencapai-rp-2663-triliun-pada-2020[ 29Januari2021]
Junior, M. S. (2017). Fungsionalitas Konflik Gojek: Studi Fenomenologi Terhadap Konflik Pengemudi Gojek di Kota Kediri. Jurnal Analisa Sosiologi, 6(1), 16–32
Kemenkes RI. (2014). Profil Kesehatan Indonesia Tahun 2014. Jakarta: Kementerian Kesehatan RI
Kotler, P. (2009). Manejemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga
Kotler, A. (2016). Principles of Marketing, 12th Edition, Jilid 1 Terjemahan Bob Sabran Jakarta: Erlangga.
Kotler, & Amstrong. (2016). Manajemen Pemasaran Analisis, Perencanaan, Proses Keputusan Pembelian.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). A Framework for Marketing Management Sixth Edition. New York: Pearson Education.
Lumongga, A. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Go-Food di Gojek Online Pada Mahasiswa/I Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara. Medan
Lestari & Damhudi. (2021). Peran Media Penjualan Terhadap Pendapatan E-Commerce Pada Usaha Mikro. Perspektif (Jurnal Ekonomi dan Manajemen Akademi Bina Sarana Informatika Vol 19, No 2.
McKinsey&Company. (2020). How Covid-19 is Changing Consumer Behaviornow and Forever. USA
Muhammad, Y. (2017). Go-Jek Sebagai Simbol Perubahan Sosial Dan Ekonomi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, vol 2, No 2.
Rajasa, M. (2021). Lima Dompet Digital Paling Banyak Digunakan selama Kuartal II. Diambil kembali dari Media Indonesia: https://mediaindonesia.com/ekonomi/394085/lima-dompet-digital-paling-banyak-digunakan-selama-kuartal-i#:~:text=Survei
Ratnasari, A. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Lokasi, dAN Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Djawi Lanbistro Coffee and Resto Surabaya. Manajemen Dan Bisnis, 1-11.
Restiana, A.D. (2021). Pengaruh Persepsi Konsumen Terhadap Pembelian Buah Melalui Digital Marketing Di Kabupaten Pamekasn (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).
Rusni, A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Brand Image Dan Kpercayaan Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Riset dan Kajian Manajemen, 178-184.
Safitri, R., & Andriansyah, M. (2020). Analisis Penerimaan Teknologi Keuangan (FINTECH) Terhadap Penggunaan Aplikasi Fintech OVO. Jurnal Mitra Manajemen, 4(4), 538–549.
Salman, A. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Pada E-Commerce Lazada. Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Islam Malang. Malang
Schiffman, L., & Kanuk, L. L. (2014). Persepsi dan perilaku Konsumen. Jakarta: Indeks.
Setyaninsih, R. (2018). Analisis Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Pemanfaatan Go-food. Universitas Islam Indonesia.
Setyowati, D. (2021). Rekrut Pengemudi ShopeeFood, Shopee Pesaing
Baru Gojek dan Grab? Diambil kembali dari Katadata.co.id: https://katadata.co.id/desysetyowati/digital/5fffff1a506d5/rekrutpengemudi-shopeefood-shopee-pesaing-baru-gojek-dan-grab[14januari2021]
Shopee. (2021). ShopeeFood. Diambil kembali dari shopee.co.id: https://shopee.co.id/m/shopeefood[12februari2022]
Sinaga. J. A. (2020). Studi Tentang Persepsi Konsumen Terhadap Pembelian Online http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/27205[29januari2020]
Situmorang, A. P. (2020). Berkah di Tengah Pandemi, Transaksi E-Commerce Naik 26 Persen. https://www.liputan6.com/bisnis/read/4297591/berkah-di-tengah-pandemi-transaksi-e-commerce
Stanford, F. H. (2017). Human Resource Management Fourteenth Edition Magraw Hill, New York.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta
Susilawati, A. D., & Apriani, D. (2018). Dampak Perilaku Konsumen Terhadap Penggunaan Akses Situs On-Line Shop (Studi Kasus Pada Mahasiswa Di Universitas Pancasakti Tegal). Jurnal Capital, Volume 1, Nomor 2, Maret 2018.
Utami. (2021). E-Commerce Lovers Di Sumatera: Analisis Odds Ratio Konsumen E-Commerce Dengan Pendekatan Synthetic Minority-Over Sampling Technique (Smote) Regresi Logistik. The 1st Sumateranomics Prociding. P: 171-201
Tio, A. Y. (2018). Efetivitas Penerapan E-commerce dalam Pengembangan Usaha Kecil Menengah di Sentra Industri Sandal dan Sepatu Wedoko Kabupaten Siduarjo. Jurnal Fakultas Ilmu Sosial dan Politik,Universiitas Airlangga, Vol.8 No.1.
Wuryasti, F. (2020). E-Commerce Panen Dimasa Pandemi Covid-19. Sumber: https://mediaindonesia.com/ekonomi/341479/e-commerce-panen-di-masa-pandemi [2 September 2020].